Piątek, 27 kwietnia 2018

Tagi: mózg festival 2015 informacje wiadomości region wydarzenia bydgoszcz warszawa mitchell janicki mazzolll teatr polski

red 20 października 2015, aktualizowano: 20 października 2015

[MÓZG FESTIVAL 2015] Dwa miasta, 50 artystów z 9 krajów, kilkadziesiąt godzin świetnej muzyki

Fot.: materiały promocyjne organizatora

Tegoroczny Mózg Festival odbywać się będzie w dwóch miastach: Bydgoszczy i Warszawie i potrwa aż 13 dni. Wart zwrócić szczególną uwagę na sam początek festiwalu, kiedy to na scenach Teatru Powszechnego w Warszawie i Teatru Polskiego w Bydgoszczy wystąpi niezwykły skład. Jednym z jego członków będzie legenda muzyki awangardowej - Roscoe Mitchell.

Roscoe Mitchell to ikona muzyki XX wieku. Przez krytyków i dziennikarzy muzycznych uznawany jest jedną z najbardziej kluczowych postaci współczesnej muzyki eksperymentalnej i nowoczesnego jazzu.


Dwa projekty, w których uczestniczył - Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) oraz zespół Art Ensemble of Chicago stały się zjawiskami, o których przeczytać można w każdej szanującej się encyklopedii muzyki współczesnej.

Saksofonista, flecista, perkusjonalista oraz kompozytor. Mitchell stał się wzorem dla pokoleń muzyków nie tylko na scenie awangardowej, jazzowej czy eksperymentalnej. Jego praca inspirowała twórców alternatywnego rocka, hip hopu czy muzyki klubowej.

Roscoe Mitchell (Nowy Jork), urodzony w Chicago w 1940 roku, jest znanym na całym świecie muzykiem, kompozytorem i nowatorem. Jest pionierem w dziedzinie awangardy jazzowej i muzyki współczesnej. Jest jednym z założycieli słynnego Art Ensemble of Chicago, the Association for the Advancement of Creative Musicians oraz the Trio Space. Mitchell grał na saksofonie i klarnecie już jako nastolatek. Stacjonując z wojskiem w Niemczech grał w jednym zespole z Albertem Aylerem, nowatorem gry na saksofonie tenorowym. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych rozpoczął swoją karierę w uduchowionych latach 60. Grał bopa ze studentami z Wilson Junior College i właśnie wtedy zaczął słuchać nagrań Ornette’a Colemana i Johna Coltrane’a. W najbardziej lirycznych momentach, Mitchell, wykorzystując siłę dźwięku saksofonu, przekształca go w maszynę do tworzenia interwałów. W najbardziej energetycznych chwilach, gra szybko i skalarnie dzięki elastyczności brzmienia i naturalnym tendencjom saksofonu. Jest artystą, którego muzyka przepełniona jest pasją i intensywnością. Improwizacje Mitchella charakteryzują się wyjątkową dyscypliną i rygorem intelektualnym. Bywa cierpliwym improwizatorem, mającym skłonność do przeplatania porządku z chaosem oraz prostoty ze złożonością. Pod względem techniki gry Mitchell jest znakomitym, specyficznym saksofonistą. Komponuje zarówno muzykę klasyczną jak i współczesną, poczynając od dzikich dynamicznych utworów freejazzowych po dekoracyjne utwory muzyki kameralnej. Jego doświadczenie muzyka obejmuje grę na wielu odmianach saksofonu, od sopranino po saksofon basowy, fletach prostych rozmaitych wielkości, od sopranino po flet tenorowy, a także flet piccolo, klarnet i flet poprzeczny. Poza tym, przez ponad 35 lat Mitchell projektował złożony instrument perkusyjny o nazwie Percussion Cage, który składa się z różnych instrumentów z Ameryki, Chin, Tybetu, Afryki Australii, Szwajcarii, Francji, Niemiec, Włoch i Turcji, a także z wielu instrumentów znalezionych.


Jedną z osób, na którą wpłynęła muzyka chicagowskiego saksofonisty jest Słąwek Janicki - kontrabasista, reżyser, artysta wideo i właściciel klubu Mózg. To on, wraz ze swoim synem, Kubą Janickim i klarnecistą Jerzym Mazzollem (podobnie jak Janicki, współtworzącym w latach 90. scenę yassową) zagra u boku Mitchella.

Pierwszy koncert odbędzie się 23 października w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Dzień później kwartet wystąpi w bydgoskim Teatrze Polskim. Oba występy zaczną się o godz. 22.

Warto jednak zobaczyć to, co się wydarzy przed godz. 22. O godz. 18, pod kuratelą bydgoskiego artysty Grzegorza Pleszyńskiego, odbędzie się występ grupy Fluxus w składzie Eric Andersen, Ann Noël i Benjamin Patterson.

Ann Noël (Berlin), urodzona w Plymouth w Anglii w 1944, od 1980 roku mieszka i tworzy w Berlinie. Jest szeroko uzdolnioną artystką, zajmuje się malarstwem, grafiką, fotografią i sztuką performance. Jej twórczość to rzadkie połączenie kreatywnej pomysłowości, odważnego eksperymentu i najnowszych technik. Od wczesnych lat 80. Noël była aktywną uczestniczką ruchu Fluxus, brała udział w różnego rodzaju wydarzeniach, występowała solo, a także w grupie, najczęściej przy współpracy ze swoim mężem Emmettem Williamsem.

Eric Andersen (Kopenhaga) urodzony w 1940 roku w Antwerpii jest jednym z pierwszych artystów grupy Fluxus i jej legendą. Obecnie, mieszka i pracuje w Kopenhadze. Andersen interesuje się sztuką multimedialną. Jego występy, w dużej mierze polegające na publiczności, mają za zadanie badać otwartą interakcję z widzami i rozwijać otwarte samoprzemieniające się prace np. arte instrumentale. Odnosi się to nie tylko do działalności związanej z ruchem Fluxus, ale także do instalacji Andersena, w których udział publiczności jest mile widziany. W 1966 roku, gdy Kopenhaga była Europejską stolicą kultury, Andersen zorganizował trzydniowe intermedialne wydarzenie, podczas którego można było zobaczyć skoki ze spadochronem, helikoptery, wspinaczkę, żywe owce i 500 wokalistów chodzących po wodzie.

Benjamin Patterson (Wiesbaden) urodził się w Pittsburgu w 1934 roku. Studiował grę na kontrabasie, kompozycję i reżyserię filmową na University of Michigan. Jako muzyk pochodzenia afroamerykańskiego miał problemy z podjęciem pracy w amerykańskiej orkiestrze więc swoją karierę zaczął od grania w kanadyjskich orkiestrach. W 1960 roku przeprowadził się do Kolonii w Niemczech, gdzie był aktywnym członkiem dość radykalnej sceny muzyki współczesnej. Swoje działania skupił głównie przy studio Mary Bauermeister. W 1962 roku Patterson brał udział w pierwszej edycji Fluxus Festival w Wiesbaden, a później także w kilku kolejnych. Jako swoje inspiracje artysta podaje takie nazwiska jak Robert Watts, George Brecht czy Dick Higgens.

Grupa przedstawi pokaz "JA NIE PŁACZĘ - JA SIĘ ŚMIEJĘ".

Bezpośrednio przed koncertem Mitchell/Janicki/Janicki/Mazzoll wystąpi trio The Love And Beauty Seekers z Warszawy (muzycy rezydują obecnie w Kopenhadze, gdzie studiują w Rhythmic Music Conservatory. Muzycy Jędrzej Łagodziński (saksofon tenorowy), Franciszek Pospieszalski (kontrabas) oraz Szymon Gąsiorek (perkusja) przedstawią swoją wizję muzyki improwizowanej i okołojazzowej awangardy.

A to dopiero początek muzycznej uczty w dwóch miastach. Przed nami występy 50 artystów z całego świata. Wśród nich m.in. Ann Noël, Alfred Lorinius, Artur Smolyn, Ben Patterson, Chris Abrahams, Chris Jarrett, Christoph Baumann, Claudia Brieske, Daniel Buess, Daniel Szwed, David Moss, Eric Andersen, Franciszek Pospieszalski, Franziska Baumann, Jacek Buhl, Jan Jelinek, Janek Młynarski, Jerzy Mazzoll, Jędrzej Łagodziński, John Holmström, Kuba Ziołek, Lloyd Swanton, Luo Chao-Yun, Łukasz Jędrzejczak, Macio Moretti, Marcin Piekoszewski, Mårten Magnefors, Masayoshi Fujita, Mikołaj Zieliński, Morihide Sawada, Paulina Przybysz, Piotr Zabrodzki, Qba Janicki, Rafał Iwański, Sebastian Smolyn, Sonar Soul, Stian Westerhus, Szymon Gąsiorek, Tony Buck czy Trilok Gurtu.

Więcej informacji na www.festiwal.mozg.pl.