środa, 21 lutego 2018

Ludowe melodie usłyszane na nowo. Folk „Ethniesy” to czterodniowy przegląd muzyki [WIDEO]

Fot.: archiwum zespołu Dagadana

Polska muzyka tradycyjna, kołysanki w języku jidysz, biały śpiew, muzyczne tradycje Ukrainy - to tylko niektóre ze zjawisk muzycznych, których doświadczymy w weekend w MCK.

Miejskie Centrum Kultury, ul. Marcinkowskiego 12-14.


Muzyka neofolkowa i inspirowana szeroko pojętą ludowością znalazła wreszcie bezpieczną przystań. W MCK przy Marcinkowskiego 12-14 odbędzie się po raz czwarty impreza „Ethniesy”.

Czterodniowe święto muzyki folk skupia będzie nie tylko muzyków, ale także artystów wizualnych. W czwartek o godz. 18 swoje klimatyczne grafiki zaprezentuje Sviatlana Dzemidovich.



Urodzona w 1986 roku w Szarkowszczyznie, miejscowości leżącej na Wileńszczyźnie, plastyczka przedstawi zbiór sielskich pejzaży Doliny Dolnej Wisły.

Pierwsze dźwięki usłyszymy dzień później, o godz. 20. Na scenie zagrają inspirowany tradycyjną muzyką wiejską, ale wspierający się najnowszą technologią zespół Niewte, łącząca muzykę ukraińską i polską Dagadana oraz Adam Strug, którego zeszłoroczna płyta okazała się być jedną z najlepiej ocenianych na polskim rynku muzycznym.

W sobotę usłyszymy Beryozkele grających muzykę jidysz oraz Lautari.

W niedzielę o godz. 14 zacznie się spacer w poszukiwaniu dźwięków. Poprowadzą do Rafał Kołacki i Dariusz Brzostek.

PROGRAM


Piątek, MCK, godz. 20.00

Koncerty

NIEWTE


Nazwa zespołu "Niewte" ("nie w tę") nawiązuje do zawołania z wiejskich zabaw, to sygnał do zmiany kierunku tańca. Artyści muzyki wiejskiej uczą się u źródeł, wprost od wiejskich mistrzów. Fascynują ich fenomeny brzmieniowo-emocjonalne poza opisem, słowami, nutami. Dostrzegają paralele między nurtem wiejskiej zabawy a pulsem klubowej nocy, między mięsistym brzmieniem smyków a usterkową elektroniką. Pozwala to im tworzyć muzykę własną, aktualną, a zarazem wypływającą z archaicznego polskiego idiomu. Użytkową i wyrafinowaną, taneczną i głęboką, miejscową i światową, od dziadków dla dzieciaków.

Skład:

Antoni "Baskak" Beksiak - komputer, głos

Maniucha Bikont - śpiew, klarnet

Maciej Filipczuk - skrzypce

Marcin Lorenc - skrzypce, basy

DAGADANA


Już od ośmiu lat zespół znakomicie łączy elementy kultury ukraińskiej i polskiej za pomocą jazzu, elektroniki czy world music. Tym razem zwrócił się w stronę dziś już nieco zapomnianej muzyki ludowej. Na najnowszej, czwartej płycie, „Meridian 68”, znalazły się tradycyjne piosenki z różnych regionów Polski (m.in. z Kurpiowszczyzny i Wielkopolski), ludowe pieśni ukraińskie i łemkowskie, a także jeden wyjątkowy utwór nagrany po chińsku wspólnie z poznanym w Pekinie zespołem North Lab. Zespół współpracuje m.in. z Raz Dwa Trzy, Gabą Kulką i rodziną Pospieszalskich.

Skład:

Daga Gregorowicz – wokal, elektronika

Dana Vynnytska – wokal, keyboards

Mikołaj Pospieszalski - bas akustyczny, bas, wiolonczela, wokal

Bartek Mikołaj Nazaruk – bębny, perkusja


ADAM STRUG Z ZESPOŁEM


Śpiewak i instrumentalista, autor piosenek, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, scenarzysta filmów dokumentalnych. Pomysłodawca zespołu śpiewaczego Monodia Polska praktykującego pieśni polskie przekazywane w tradycji ustnej. Lider muzycznej kompanii wykonującej jego autorskie piosenki. Podczas koncertu w Bydgoszczy Adam z zespołem wykonają utwory do których można będzie zatańczyć.

Sobota, MCK, godz. 20.00

Koncerty:

BERJOZKELE - "Kołysanki i pieśni wieczorne jidysz"


To projekt muzyczny reinterpretujący, w nowoczesny sposób, tradycyjne i przedwojenne piosenki w jidysz. Na pierwszym albumie zatytułowanym „Berjozkele – kołysanki i pieśni wieczorne jidysz” znalazły się utwory nastrojem i tematyką związane z nocą, cisza, snem. Wiele z nich było popularnych w Polsce i na Kresach Wschodnich na początku XX wieku i w okresie międzywojennym, należały do repertuaru znanych artystów tamtych lat. Inne z kolei to utwory u nas nieznane lub zapomniane. Bardzo ważne w tych kompozycjach są teksty, czasem anonimowe, tradycyjne, często autorstwa znamienitych poetów jidysz. Są świadectwem talentu przedwojennych twórców i bogactwa kultury jidysz. Wokalistka, pod okiem jidyszystki Anny Rozenfeld, dokonała starań, by jak najpełniej odtworzyć to bogactwo, z ogromną dbałością o brzmienie języka i interpretacje.

Skład:

Ola Bilińska – śpiew, OP-1, dzwonki orkiestrowe, looper

Kacper Szroeder – trąbka, flugelhorn, cymbały białoruskie, looper

Michał Moniuszko – kontrabas, mandolina, sampler


LAUTARI


Po kilku latach przerwy zespół powraca z płytą „Vol. 67”. Inspiracją do powstania nowego materiału był Oskar Kolberg oraz przekaz, idee i zbiory zawarte w dziele jego życia pt. „Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce”. Album „Vol. 67” nawiązuje do tomu 67 dzieł zebranych Kolberga, zawierającego opracowania fortepianowe muzyki ludowej. Nowy materiał zawiera awangardowe opracowania muzyki ludowej na kameralny zespół instrumentalny z fortepianem preparowanym. To nowe oblicze dawnej muzyki, które nie tracąc nic ze swych podstawowych sensów: użyteczności, obrzędowości i magii, staje się równocześnie aktualną wypowiedzią.

Skład:

Maciej Filipczuk – skrzypce

Jacek Hałas – fortepian, akordeon

Michał Żak – klarnet, flet, szałamaja

gościnnie: Marcin Lamch - kontrabas



Niedziela, MCK, godz. 18.00

Brzostek/Kołacki: „Jak słuchaliśmy? Dźwięki znalezione, dźwięki nagrane”… Prezentacja nagrań terenowych ze Stambułu i Marsylii i zdjęć.

Chcielibyśmy postawić kilka prostych pytań: Co nagrywamy, kiedy nagrywamy w terenie? Lub też, co naprawdę nagrywamy, kiedy nagrywamy w terenie. Czego słuchamy, kiedy słuchamy nagrań dokonanych w terenie? Lub też, czego naprawdę słuchamy, kiedy słuchamy nagrań dokonanych w terenie? Jakie relacje tworzą się między nagraniem a rzeczywistością, jakie zaś między nagraniem a naszym wyobrażeniem o przestrzeni, którą nagrywaliśmy? Czego chcemy, a czego lubimy słuchać? Gdzie zaczyna się, a gdzie kończy przyjemność słuchania? Przy okazji zaś, chcielibyśmy dać wam posłuchać, jak słuchaliśmy, kiedy nagrywaliśmy…

Dariusz Brzostek - teoretyk literatury, kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa UMK. Zajmuje się badaniem kultury popularnej, estetyki grozy oraz antropologii kontrkulturowej. Uprawia także sound studies oraz field recording.

Rafał Kołacki – muzyk związany m.in. z HATI, Innercity Ensamble, T’ien Lai. Nagrał trzy solowe płyty. Gra koncerty w kraju i zagranicą, w tym na Unsound New York. Tworzy muzykę do filmów, słuchowisk i bajek. Pasjonuje się sztuką field recording, perkusyjną muzyką akustyczną oraz elektroniką z gatunku drone music.


WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:


Czwartek, kawiarnia Szpulka, MCK, godz. 18.00

Wernisaż wystawy rysunku Svetlany Demidovich

Piątek, godz. 15.00-19.30 i 12.03.2016 r., godz. 10.00-13.00, (salonik secesyjny, MCK)

Warsztaty śpiewu białego z Agatą Harz. Pieśni polskie.

Wstęp na warsztaty: 100 zł, zapisy: dominika.kiss-orska@mck-bydgoszcz.pl

Niedziela, godz. 11.30-13.00

Warsztaty muzyczne dla dzieci z Berjozkele.

wstęp wolny, zapisy: dominika.kiss-orska@mck-bydgoszcz.pl

Niedziela, godz. 14.00-17.00, zbiórka w MCK i ruszamy na spacer

Dariusz Brzostek/Rafał Kołacki: Spacer dźwiękowy "Płeć miasta, albo dźwiękowa nić w labiryncie…"

Zapraszamy na „warsztaty kreatywnego słuchania”, „spacery dźwiękowe szlakiem kobiecych śladów w mieście” a nawet próbę zrobienia mini mapy kobiecych miejsc” w Bydgoszczy. Całość będzie poparta przykładami dźwiękowymi i prezentacjami nagrań field recording chociażby z takich miejsc jak Marsylia czy Stambułu dokonanych bezpośrednio przez autorów wydarzenia.

BILETY NA KONCERTY:

karnet na dwa dni (11.03 i 12.03): 50 zł

bilet na jeden dzień: 30 zł

bilety dostępne w kasie MCK

wydarzenia 10.03 i 13.03 - wstęp wolny.

Komentarze

Dodaj swój komentarz najciekawsze najstarsze najnowsze

  1. 10-03-2016 14:08

    Brak ocen 0 0

    - cezar: moj dziadek ukrainskie jojczenie slyszal minute przed zarabaniem i won mnie z plugawymi dzwiekami tejze nacji,oraz wciskaniem na sile pseudo-przyjazni z upadlina

    Odpowiedz