Poniedziałek, 20 listopada 2017

[54. BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY] Mozart i Panufnik na sekstet smyczkowy

Sekstet wybitnych polskich instrumentalistów zagra na 54. Bydgoskim Festiwalu Muzycznym. Na zdjęciu Katarzyna Budnik-Gałązka

Fot.: archiwum Filharmonii Pomorskiej

Katarzyna Bogucka

Na afiszu godnego szczególnej uwagi koncertu Filharmonii Pomorskiej z 18 września - bilety już w sprzedaży - znalazły się dość rzadko wykonywane „Sekstety” Andrzeja Panufnika i Requiem Mozarta.

Zacznijmy od współczesnego Andrzeja Panufnika, bo „Requiem” klasyka wiedeńskiego Mozarta, reklamy i opisów ma aż nadto.


W zrozumieniu idei, ale i konstrukcji „Sekstetów” A. Panufnika pomóc może opis jednego z nich z bloga ninateka.pl. Omówiono tam sekstet smyczkowy „Trains of Thought”. Został napisany na zamówienie Park Lane Group, a inspiracją do jego powstania stały się wrażenia Panufnika z podróży koleją.

Chcąc oddać monotonny stukot wagonów pociągu, kompozytor utrzymał w całym Sekstecie nieprzerwane staccato (czyli odrywane, oddzielone od siebie dźwięki) niemal wszystkich instrumentów, przy zachowaniu tego samego tempa i pulsacji rytmicznej. Panufnik wykorzystuje do osiągnięcia swego celu naprzemiennie dźwięki suche i szorstki, brzmienia łagodne, śpiewne i pełne słodyczy, jak również żartobliwe i energiczne.

Na estradzie FP stanie sekstet smyczkowy: Maria Sławek skrzypce, kierownik artystyczny, Piotr Tarcholik skrzypce, Katarzyna Budnik-Gałązka altówka, Artur Rozmysłowicz altówka, Marcin Zdunik wiolonczela, aranżacja, Rafał Kwiatkowski wiolonczel.

Bilety są do nabycia na stronie bilety24.pl, w kasie biletowej FP oraz w Biurze Podróży urlopy.pl ul. Magnuszewska 8, nr tel. 52 320 52 29.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.